Τετάρτη 15 Απριλίου 2020

ΝΕΟΕΛ. ΓΛΩΣΣΑ, Γ1, 5ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: ΤΟ 2o ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΟΥ ΑΝΕΒΑΣΑ ΣΤΟ ΠΣΔ



Επισήμανση: Οι αναφορές που υπάρχουν στο κείμενο βρίσκονται στο τέλος.



ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΙΟΥΝΙΟΥ 2020

[Η Άννα και ο μικρός Κυριάκος][1]

Η Άννα είναι μια γυναίκα γύρω στα 60. Μητέρα, ήδη, δύο παιδιών αλλά και γιαγιά με πέντε εγγόνια, αποφάσισε να γίνει ανάδοχη μάνα[2] γιατί, όπως λέει, «παίρνει δύναμη απ’ αυτά τα παιδιά». Ζει για κάποιο σκοπό. Παλιότερα, δούλευε ως εργάτρια σε εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας και μεγάλωνε τα δικά της παιδιά. Με δυσκολίες, αφού τα λεφτά ποτέ δεν περίσσευαν. Κάποια στιγμή, τα παιδιά της έφυγαν. Η διάθεσή της για προσφορά παρέμεινε…
Συνολικά, έχει κάνει επτά αναδοχές. Οι τέσσερις αφορούσαν παιδιά με ειδικές ανάγκες και  οι τρεις βρέφη γεννημένα από μητέρες-φορείς του Aids.
«Με ειδοποίησαν ότι έχουν ένα παιδάκι γεννημένο από μητέρα-φορέα. Μου είπαν ότι
πρέπει να παίρνουμε καθημερινά κάποιες προφυλάξεις. Αμέσως δέχτηκα. Κάθε δυο τρεις μήνες, κάναμε εξετάσεις για να δούμε την πορεία του. Μέχρι τον πέμπτο μήνα, έβγαιναν θετικές. Είχα πάντα ελπίδα ότι η επόμενη θα είναι αρνητική και αυτό μου έδινε κουράγιο. Λίγο πριν από τις εξετάσεις, όμως, μας “έτρωγε” το άγχος… Μέχρι να σιγουρευτούμε ότι το παιδί δεν είναι θετικό, πέρασαν δεκαπέντε μήνες. Όταν το μάθαμε, χοροπηδάγαμε από τη χαρά μας».
Η Άννα ήξερε καλά πως, γρήγορα, κάποιοι θα το υιοθετούσαν. Όλη η οικογένεια είχε δεθεί με τον «Κυριάκο», που παρά τα δυο του χρόνια δεν είχε ακόμη βαπτιστεί.
«Όταν μου είπαν ότι βρέθηκαν γονείς, πέσαμε στα μαύρα πανιά. “Μνημόσυνο” μέσα στο σπίτι…  Το παίρνεις ένα “γατάκι” και  το φτάνεις στο σημείο να σε φωνάζει “μαμά”. Ξενυχτάς, κουράζεσαι. Αρρωσταίνει και λαχταράς» θυμάται τώρα η Άννα.
Χαρακτηρίζει τη στιγμή της συνάντησης με τους υποψήφιους γονείς «κάπως αμήχανη». Αμέσως ρώτησε ποιοι είναι, τι δουλειά κάνουν, πόσο πραγματικά ενδιαφέρονται για το παιδί που αυτή μεγάλωσε.
«Κατά την περίοδο προσαρμογής, τους βλέπαμε μαζί με τον “Κυριάκο”. Το παιδί άρχισε να δένεται μαζί τους. Την πρώτη φορά που φώναξε “μαμά” την άλλη, απάντησα εγώ: “Ναι αγόρι μου”. Δύσκολο... Είναι πράγματα που σου ξεριζώνουν την καρδιά. Ποτέ δεν είσαι απόλυτα προετοιμασμένος γι’ αυτή τη στιγμή», λέει. Και μετά; «Το σπίτι ήταν άδειο» θα πει.
Θα πίστευε κανείς ότι όλο αυτό είναι ψυχοφθόρο. Εκείνη όμως διαφωνεί: «Το πιστεύεις ότι η ψυχή μου αγαλλιάζει; Ζεις για κάποιους ανθρώπους που σ’ έχουν πραγματική ανάγκη… »

Νάντια Βασιλειάδου, εφημ. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 2003


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1 α) Πώς η Άννα εκδήλωσε την διάθεσή της για προσφορά στο κοινωνικό σύνολο;
   β) Ποιο είναι το κεντρικό μήνυμα του κειμένου;
   γ) Ποια είναι η σχέση του κειμένου με τη φωτογραφία;
2χ3= 6 μον.

2 α) Να εντοπίσετε τα δομικά μέρη της πρώτης παραγράφου του κειμένου και κατόπιν να δώσετε έναν πλαγιότιτλο σ’ αυτήν.
1,5 μον.
    β) Να βρείτε στο κείμενο που σας δόθηκε δύο δευτερεύουσες χρονικές προτάσεις και να γράψετε τον σύνδεσμο εισαγωγής.
1 μον.

   γ) Δώστε στο κείμενο ένα παράδειγμα κυριολεκτικής και ένα παράδειγμα μεταφορικής χρήσης της γλώσσας[3].
0,5 μον.
  δ)  οικογένεια: Να βρείτε δύο υπώνυμα[4] της λέξης.
       γατάκι: Ποιας λέξης είναι υπώνυμο;
2 χ 0,5 = 1 μον.

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ

Υποθέστε ότι στα πλαίσια του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής πραγματοποιήσατε μια έρευνα για τα κοινωνικά προβλήματα της χώρας μας[5]. Προσδιορίστε ένα κοινωνικό πρόβλημα που θεωρείτε σημαντικό για την περιοχή σας για το οποίο θα άξιζε να αναπτύξετε εθελοντική δράση.
 10 μον.


[2] ανάδοχη μάνα: αναλαμβάνει την ανατροφή του παιδιού από το ίδρυμα, μέχρι να το υιοθετήσει κάποια οικογένεια.

Share this