Τρίτη 1 Νοεμβρίου 2022

ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ στα μαθήματα που διδάσκω

 


ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ στα μαθήματα που διδάσκω

 

Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, Τμήματα Α1 και Α3

 

 Εξεταστέα ύλη στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας

1. Το πιο γλυκό ψωμί, Σχ. βιβλίο, σελίδα 18

2. Η Νέα Παιδαγωγική, Σχ. βιβλίο, σελίδα  92

3. Ο φτωχός και τα γρόσια, σχολικό βιβλίο, σελίδα 186

 

 

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΔΕΙΓΜΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΟΣ

 

Βαθμός ........./ 20         

 

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΣΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Διδάσκων καθηγητής: Βασίλειος Αλεξίου

 

 

Ονοματεπώνυμο: _______________        Τμήμα:            Ημερομηνία:

 

 Α. ΚΕΙΜΕΝΟ: Ο παππούς και το εγγονάκι

Ο παππούς είχε γεράσει πολύ. Τα πόδια του δεν τον πήγαιναν ,τα μάτια του δεν έβλεπαν, τα’ αυτιά του δεν άκουγαν, δόντια δεν είχε. Κι όταν έτρωγε, του χυνόταν το φαγητό. Ο γιος του και η νύφη του δεν τον έβαζαν πια μαζί τους στο τραπέζι, αλλά του ’διναν να φάει στη μεγάλη χτιστή θερμάστρα όπου πλάγιαζε.

Κάποτε που του βάλανε να φάει στο πήλινο πιάτο, του ξέφυγε απ’ τα χέρια, έπεσε κι έσπασε. Η νύφη του άρχισε τότε να τον μαλώνει πως όλα τα χαλάει στο σπίτι και σπάει τα πιάτα. Τέλος του είπε πως από δω και πέρα θα του ’διναν να τρώει στη ξύλινη γαβάθα. Ο παππούς αναστέναξε και δεν είπε τίποτα.

Μια μέρα ο άντρας και η γυναίκα του παρατήρησαν πως ο γιος τους μαστόρευε κάτι σκαλίζοντας ένα μικρό κούτσουρο. Ο πατέρας λοιπόν τον ρώτησε

 -Τι φτιάχνεις εκεί Μίσα; Κι ο Μίσα απαντά!

- Φτιάχνω μια μεγάλη γαβάθα πατερούλη. Όταν εσύ και η μαμά μου γεράσετε, θα σας ταΐζω σ’ αυτήν τη γαβάθα.

 Ο άντρας και η γυναίκα του κοιτάχτηκαν και δάκρυσαν. Νιώσαν  ντροπή που είχαν προσβάλει τον παππού. Κι από τότε τον βάλανε να τρώει μαζί τους στο τραπέζι και τον πρόσεχαν, όπως πρέπει.

Λέων Τολστόι

 

Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

 

1.    Γράψτε δύο πράξεις των συζύγων εχθρικές προς τον παππού της οικογένειας.

(Μον.       /4)

 

2.    Το διήγημα «Ο παππούς και το εγγονάκι» έχει ορισμένα χαρακτηριστικά λαϊκού παραμυθιού. Μπορείτε να τα επισημάνετε τρία από αυτά;   

                    (Μον.       /5)

 

3.    α) Να χωρίσετε το διήγημα σε ενότητες και να δώσετε πλαγιότιτλους στην καθεμία.  

      β)  Τί είδους αφηγητή έχουμε στο διηγηματάκι αυτό;

(Μον.       /2χ3:)

 

4.    Έχοντας υπόψη τις τρεις ηλικίες του ανθρώπου (παιδική,  ηλικία της ωριμότητας και  γεροντική), ποιο είναι το βασικό μήνυμα- δίδαγμα που θέλει να περάσει ο συγγραφέας προς τους αναγνώστες με αυτό το διήγημα; Εκθέστε τις απόψεις σας σε κείμενο 50 περίπου λέξεων.

(Μον.       /5)

 

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

 

1η Ενότητα:  Από τον τόπο μου σ' όλη την Ελλάδα

Β. Το υποκείμενο

Β1. Οι μορφές του υποκειμένου

Β2. Συμφωνία υποκειμένου – ρήματος

Γ. Αχώριστα μόρια

Δ. Επιπλέον, να διακρίνετε τα δομικά μέρη και τον τρόπο ανάπτυξης μιας παραγράφου (Σύγκριση- αντίθεση, Παραδείγματα)

→ Ανακεφαλαιωτικός πίνακας (σελ. 26)

 

2η ΕνότηταΖούμε με την οικογένεια

Β. Εγκλίσεις – Χρόνοι

Β2. Οι χρόνοι του ρήματος

Γ1. Τα είδη των συνθέτων

Δ. Πλαγιότιτλοι

→ Ανακεφαλαιωτικός πίνακας (σελ. 42)

 

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΔΕΙΓΜΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΟΣ

 

Βαθμός ........./ 20         

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α΄ ΤΡΙΜΗΝΟΥ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Διδάσκων καθηγητής: Βασίλειος Αλεξίου

 

 

Ονοματεπώνυμο: _____________Τμήμα:______ Ημερομηνία: _____

 

 Α. KEIMENO

 -Γνωρίζει κανείς μόνο αυτά που εξημερώνει, είπε η αλεπού. Οι άνθρωποι δεν έχουν πια καιρό για να γνωρίσουν τίποτα. Τα αγοράζουν όλα έτοιμα από τα μαγαζιά. Όμως, επειδή δεν υπάρχουν μαγαζιά που να πουλάνε φίλους, οι άνθρωποι δεν έχουν πια φίλους. Αν θέλεις ένα φίλο, εξημέρωσέ με!

-Τι πρέπει να κάνω; είπε ο μικρός πρίγκιπας.

-Πρέπει να είσαι πολύ υπομονετικός, αποκρίθηκε η αλεπού. Θα καθίσεις στην αρχή κάπως μακριά μου, έτσι όπως κάθεσαι τώρα, στο χορτάρι. Θα σε κοιτάζω με την άκρη του ματιού και δεν θα λες τίποτα. Τα λόγια φέρνουν παρεξηγήσεις. Όμως, κάθε μέρα, θα μπορείς να κάθεσαι όλο και πιο κοντά…

Την άλλη μέρα ο μικρός πρίγκιπας πήγε ξανά.

-Θα είναι καλύτερα να έρχεσαι την ίδια ώρα, είπε η αλεπού.

-Αν έρχεσαι, για παράδειγμα, στις τέσσερις το απόγευμα, από τις τρεις κιόλας θα νιώθω ευτυχισμένη. Όσο θα προχωράει η ώρα, τόσο πιο ευτυχισμένη θα νιώθω. Στις τέσσερις κιόλας, θα πηγαινοέρχομαι και θ’ ανησυχώ. Θ’ ανακαλύπτω την αξία της ευτυχίας. Όμως, αν έρχεσαι όποτε θέλεις, δεν θα ξέρω ποτέ τι να προετοιμάσω την καρδιά μου…[…]

Έτσι ο μικρός πρίγκιπας εξημέρωσε την αλεπού. Και όταν πλησίασε η ώρα του χωρισμού:

-Α! είπε η αλεπού… Θα κλάψω.

-Εσύ φταις, είπε ο μικρός πρίγκιπας, εγώ δεν ήθελα να σου κάνω κακό, όμως εσύ επιθυμούσες να σ’ εξημερώσω…

-Έχεις δίκιο, είπε η αλεπού.

-Μα εσύ ετοιμάζεσαι να κλάψεις! είπε ο μικρός πρίγκιπας.

-Έχεις δίκιο, είπε η αλεπού.

-Δεν κερδίζεις τίποτα έτσι!

-Κερδίζω, είπε η αλεπού, τα χρυσαφένια στάχυα. […]

-Αντίο, είπε.

-Αντίο, είπε η αλεπού. Να ποιο είναι το μυστικό μου. Είναι πολύ απλό: με την καρδιά βλέπεις καλά. Την ουσία δεν την βλέπουν τα μάτια.

-Την ουσία δεν την βλέπουν τα μάτια, επανέλαβε ο μικρός πρίγκιπας, για να το θυμάται.

-Ο χρόνος που σπατάλησες για το τριαντάφυλλό σου το κάνει τόσο σημαντικό.

-Ο χρόνος που σπατάλησα για το τριαντάφυλλό μου… είπε ο μικρός πρίγκιπας, για να το θυμάται.

-Οι άνθρωποι έχουν ξεχάσει αυτή την αλήθεια, είπε η αλεπού. Εσύ, όμως δεν πρέπει να την ξεχάσεις . Γίνεσαι υπεύθυνος για πάντα για ότι εξημερώνεις.

 

ΘΕΜΑΤΑ

A. Ποια είναι η άποψη της αλεπούς για τον πραγματικό φίλο και τη φιλία;

(μον.      /4 )

 Β. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

 

1. Στις παρακάτω φράσεις να βρείτε τα υποκείμενα των μαυρισμένων ρημάτων και κατόπιν να γράψετε τι είδους είναι το καθένα:

 

α) Γνωρίζει κανείς μόνο αυτά που εξημερώνει.  ……………………

β) Αν θέλεις ένα φίλο, εξημέρωσέ με!  ............................................

γ) Την ουσία δεν την βλέπουν τα μάτια.   …………………………

δ) Τα λόγια φέρνουν παρεξηγήσεις. ………………………………

ε) Όσο θα προχωράει η ώρα…  …………………………………

(μον.      /1,5 )

 

2. Σχηματίστε δύο λέξεις χρησιμοποιώντας καθένα από τα παρακάτω αχώριστα μόρια:

α) δυσ-:

β) δια-:

γ) επι-:

δ) ξε-:

ε) αμφι-:

(μον.      /1,5 )

 

3. Να γράψετε στην οριστική του αορίστου τα ρήματα στο αντίστοιχο πρόσωπο που σας δίνονται:

α) ξέρω:

β) βλέπουμε:

γ) πίνουν

 

(μον.      /1,5)

 

4. Να βρείτε σε ποια κατηγορία (παρατακτικά, προσδιοριστικά, κτητικά, αντικειμενικά) ανήκουν τα σύνθετα που ακολουθούν:

α) αναβοσβήνω:

β) αγριολούλουδο:

γ) γαλανομάτης:

δ) βιβλιοδέτης:

ε) καντηλανάφτης:

στ) καλόκαρδος:

 (μον.      /1,5 )

 

5. Να αναπτύξετε σε μια ολοκληρωμένη έκθεση  200- 250 λέξεων (πρόλογος, κύριο μέρος, επίλογος) το παρακάτω θέμα: Τι είναι η πραγματική φιλία και σε τι μπορούν οι πραγματικοί φίλοι να βοηθήσουν ο ένας τον άλλο;

(μον.      /10)

 

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

 

1. Ένα παλιό μήνυμα για το σύγχρονο κόσμο, Σχ. βιβλίο, σελίδα 19

2. Ένας αριθμός, Σχ. βιβλίο, σελίδα 106

3. Ζωρζ  Σαρή «Και πάλι στο σχολείο…», σχολικό βιβλίο, σελ. 179

 

 

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΔΕΙΓΜΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΟΣ

 

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

ΤΑΞΗ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ      Τμήμα:…           Ονοματεπώνυμο:……………………

 

 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΙΓΓΑΣ: Η τρίπλα των ονείρων

 

Ο Μίμης Αρούκατος, ο επονομαζόμενος από φίλους και γνωστούς αέρινος, στο τέλος της ζωής του ζύγιζε εκατόν είκοσι κιλά, στα νιάτα του ωστόσο, όταν δεν ξεπερνούσε τα εβδομήντα, υπήρξε ποδοσφαιριστής -αριστερό εξτρέμ- στον Οδυσσέα Κορδελιού. Μέχρι να πεθάνει, στα πενήντα από έμφραγμα, περιέγραφε στα καφενεία της συνοικίας μία, δικής του επινόησης, αέρινη τρίπλα όπως τη χαρακτήριζε- εξ ου και το προσωνύμιο. Την είχε στο μυαλό από μικρός, μελέτησε κατά καιρούς όλες τις εκδοχές και την εμπλούτισε με αρκετές παραλλαγές, όμως σύμφωνα με μαρτυρίες συμπαιχτών του και φιλάθλων του Οδυσσέα ουδέποτε κατάφερε να την υλοποιήσει μες στα γήπεδα.

Έτσι όπως θα τον έκλειναν, λοιπόν, δυο αντίπαλοι κάνοντας τάκλιν,  θα έσφιγγε το τόπι ανάμεσα στους αστραγάλους, θα το σήκωνε ψηλά μαζεύοντας τα πόδια και το σώμα -ένα κουβάρι- και θα ξέφευγε περνώντας ανάμεσά τους σαν αέρας.
         Πάσχιζε στις προπονήσεις, παιδευόταν χρόνια, προσπάθησε σε επίσημους και φιλικούς αγώνες δίχως αποτέλεσμα. Μπέρδευε τα μπούτια του, έφαγε τα μούτρα του, έχασε τη θέση του στην εντεκάδα, την εκτίμηση των φιλάθλων κι έγινε περίγελος της συνοικίας.
         Η ποδοσφαιρική καριέρα του τελείωσε άδοξα και αποσύρθηκε πριν την ώρα του απ' τα γήπεδα. Κανένας πια δεν ασχολήθηκε μ' αυτόν κι η τρίπλα του ξεχάστηκε αλλά εκείνος δε λησμόνησε.

Κι όταν ύστερα από χρόνια, στο παγκόσμιο πρωτάθλημα του '98, είδε στην τηλεόραση σε κάποιο γήπεδο της Γαλλίας τον Μπλάνκο της εθνικής ομάδας του Μεξικό να σηκώνει με τα πόδια την μπάλα και να φεύγει μαζί της ανάμεσα από δύο αντιπάλους, έμεινε ακίνητος με ένα ποτήρι τσίπουρο στο χέρι. Μετά τη δεύτερη επανάληψη της φάσης -την έδειχναν οι Γάλλοι συνεχώς- πετάχτηκε από την καρέκλα και έκανε το γύρο του θριάμβου μες στο μπαρ πανηγυρίζοντας με υψωμένες γροθιές, καταπώς συνήθιζε παλιά ύστερα από κάθε τέρμα που σημείωνε. Οι νεαροί θαμώνες κοίταζαν απορημένοι, κάποιοι ανάγωγοι γιουχάρισαν, όμως οι μεγαλύτεροι, κατανοώντας την αιτία του ενθουσιασμού, χειροκροτούσαν. Ξανάπεσε λαχανιασμένος στην καρέκλα του ο Μίμης. Τελικά ένας μικροκαμωμένος Μεξικάνος πραγματοποίησε την τρίπλα των ονείρων του Αρούκατου.


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1.α) Ο συγγραφέας γράφει το διήγημα με χιουμοριστικό ύφος, αν και πρόκειται για θλιβερή ιστορία. Εντοπίστε δύο σημεία- χωρία, ένα που το ύφος είναι χιουμοριστικό και ένα που είναι θλιβερό.

α.  Χιουμοριστικό ύφος               β.  Θλιβερό


 1.β) «Η γλώσσα του κειμένου είναι η απλή δημοτική με κάποιες λέξεις του ποδοσφαίρου». Εντοπίστε μια περίοδο στο κείμενο που αποδεικνύει την παραπάνω άποψη και μεταφέρετέ την ολόκληρη στην κόλλα αναφοράς.


2. Εντοπίστε στο κείμενο δύο Θεματικές  Ενότητες και δώστε ένα πλαγιότιτλο για την κάθε μια.


3. Να γίνει στον παρακάτω πίνακα η σωστή αντιστοίχηση

 

Σχήματα  Λόγου

Ενδεικτικά Χωρία- Σημεία

 

 

1.  Προσωποποίηση

α. «…στο τέλος της ζωής του ζύγιζε εκατόν είκοσι κιλά, στα νιάτα του ωστόσο, όταν δεν ξεπερνούσε τα εβδομήντα…»

2.  Επανάληψη

β. «πετάχτηκε από την καρέκλα... με υψωμένες γροθιές»

3.   Αντίθεση

γ. «σαν αέρας».

4.   Ασύνδετο σχήμα

δ. «την είχε στο μυαλό»,

5.   Παρομοίωση

ε. «Μετά τη δεύτερη επανάληψη της φάσης την έδειχναν οι Γάλλοι συνεχώς».

6. Εικόνα

 

---------------------

1         2          3         4       5       6

 

4. Το ποδόσφαιρο συχνά προβάλλεται όχι μόνο ως μέσο προβολής και κοινωνικής καταξίωσης, αλλά και σίγουρης επαγγελματικής αποκατάστασης. Τα μεγάλα ποσά που παίρνουν κάποιοι ελάχιστοι ποδοσφαιριστές κάνουν πολλά παιδιά να νομίζουν ότι το ποδόσφαιρο θα τους χαρίσει γρήγορα οικονομική ανεξαρτησία, χωρίς κοπιαστικές σπουδές. Έτσι είναι, όμως; Ποια είναι η γνώμη σας; Γράψτε την σε κείμενο 100 περίπου λέξεων.


 Σημείωση: Κάθε Ερώτηση βαθμολογείτε με 5 μονάδες. ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!

 

 

Η ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Γ1

 

 2η Ενότητα: Γλώσσα- Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου

 

Β.  Είδη δευτερευουσών προτάσεων

Β1.  Ονοματικές και επιρρηματικές προτάσεις

Β2. Δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις: Ειδικές

Β3. Δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις: Βουλητικές

Β4. Δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις: Ενδοιαστικές

Γ1. Λεξιλόγιο – Πολυσημία της λέξης

→ Ανακεφαλαιωτικός πίνακας (σελ. 44)

 

 3η ΕνότηταΕίμαστε όλοι ίδιοι. Είμαστε όλοι διαφορετικοί

 

Β. Ερωτηματικές προτάσεις – Ευθύς και πλάγιος λόγος

Β1. Ερωτηματικές προτάσεις

Β2. Οι ερωτήσεις στον πλάγιο λόγο

Γ.   Ρήματα και εκφράσεις για τον πλάγιο λόγο

Δ. σχήματα λόγου: Κυριολεξία και Μεταφορά// Συνώνυμα- Αντώνυμα σε λέξεις

→ Ανακεφαλαιωτικός πίνακας (σελ. 62)

 

 

ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ («ΕΛΕΝΗ» του Ευριπίδη)  Γ2 ΤΑΞΗΣ

 Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ (από το φυλλάδιο που σας δόθηκε)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1. Πότε και πού γινόταν παραστάσεις τραγωδιών στην αρχαία Αθήνα:

2. Τι ήταν ο προάγων:

3. Ποιοι ήταν οι συντελεστές της παράστασης επί σκηνής;

4. Ποιοι παρακολουθούσαν τους δραματικούς αγώνες;

5. Ποιες καινοτομίες εισήγαγε στο δράμα ο Ευριπίδης;

6. Γιατί ο Ευριπίδης ονομάστηκε  «από σκηνής φιλόσοφος» και ο «τραγικότερος των ποιητών»;

 Β.  ΚΕΙΜΕΝΟ:  O ΠΡΟΛΟΓΟΣ, στίχοι 1- 191.

Share this

0 Comment to "ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ στα μαθήματα που διδάσκω"

Δημοσίευση σχολίου