Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2020

Β3, 5ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: ΤΟ ΘΕΜΑ και η ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ στη ΝΕΟΕΛ. ΓΛΩΣΣΑ


Ανακοίνωση


Παιδιά, η διόρθωση των γραπτών ολοκληρώθηκε. Τα πήγατε σχετικά καλά ως τμήμα.
Καλό βράδυ!


Η βαθμολογία έχει ως εξής:


Α/Α
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ  05/12/2019
1
14,5
2
17,5
3
10,5
4
17
5
17,5
6
14,5
7
15,5
8
16,5
9
15,5
10
16
11
17
12
16
13
19
14
14,5
15
16
16
11
17
17,5
18
17,5
 19
18
20
17


ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Β΄ Γυμνασίου




ΟΜΑΔΑ Α


Όνομα: ________________Επώνυμο:_______________

Τμήμα: Β3                                         Ημερομηνία: 05 /12/2019


Α. Κείμενο

ΚΕΙΜΕΝΟ: [Μιλάμε για τη φιλία]

[Τέσσερις έφηβοι μιλούν για τη φιλία. Το απόσπασμα που ακολουθεί συντέθηκε από την απομαγνητοφωνημένη συζήτησή τους.]

…Η Ζωή φάνηκε πιο «ανοιχτή» στην έννοια της φιλίας. Είπε:
– Διαφορετικά θα μιλήσεις σ’ ένα φίλο σου και διαφορετικά θα του εμπιστευτείς πράγματα που δεν μπορείς να πεις στη μητέρα σου και στον πατέρα σου.
– Πιο εύκολα λες μυστικά στο φίλο σου απ’ ό,τι στον αδερφό σου;
– Έχεις κάποια ανασφάλεια με τα αδέρφια σου. Στο φίλο σου μπορείς να πεις κάτι και να μείνει εκεί. Με τα αδέρφια, ίσως επειδή ζούμε καθημερινά στο ίδιο σπίτι, μπορεί να δημιουργηθούν κάποιες παρεξηγήσεις κι έτσι να βγει στη φόρα αυτό που τους εμπιστεύτηκες.
Αλλά η Πόπη διαφωνεί:
– Στη σημερινή εποχή η πραγματική φιλία κοντεύει να εξαφανιστεί.
– Αυτό το λες από προσωπική εμπειρία; Προδόθηκες από κάποιους φίλους σου;
– Όχι, εγώ προσωπικά δεν έχω προδοθεί. Αλλά ξέρω ότι γίνεται.
– Τι ζητάς από μια φίλη ή από ένα φίλο σου; Πώς φοβάσαι ότι μπορεί να σε προδώσει;
– Από ένα φίλο ζητάμε κατανόηση, βοήθεια, αγάπη. Κι αυτά φοβάμαι ότι σπάνια τα βρίσκεις σήμερα.
Η Βίκη συμφωνεί με τη Ζωή. Η δική της φίλη –έχει μια «κολλητή»– είναι το πρόσωπο που πιο πολύ εμπιστεύεται ότι θα κρατήσει τα μυστικά που θα της πει.
Η εμπιστοσύνη, λοιπόν, στην εχεμύθεια του άλλου φάνηκε να είναι κυρίαρχο στοιχείο επιλογής του φίλου.
– Όταν κάποιος ψάχνει ένα φίλο, είπε ο Σταμάτης, ψάχνει να βρει κάποιον εχέμυθο· και που θα τον καταλαβαίνει βέβαια. Αλλά, κατά τη γνώμη μου, σ’ αυτή την ηλικία προτιμότερο είναι να έχεις μια παρέα, μια μεγάλη παρέα, πέντε δέκα παιδιά, που να μην είστε τόσο ανοιχτοί, όπως μ’ ένα φίλο, και να κρατάτε τις αποστάσεις.
– Και μ’ αυτή την παρέα τι κάνετε; Τι ενώνει την παρέα;
– Δεν μπορεί να έχεις το ίδιο στενή σχέση με τους φίλους και με την παρέα, είπε η Ζωή. Στενή φιλία θα έχεις με ένα πρόσωπο, δύο έστω. Τους υπόλοιπους θα τους εκτιμάς, θα σ’ αρέσει η συντροφιά που κάνετε, αλλά δε θα είστε κολλητοί. Όμως, πρέπει να τους εμπιστεύεσαι όλους. Η παρέα μού δίνει τη βεβαιότητα ότι κάποια παιδιά με συμπαθούνε, ότι μπορώ να συνεισφέρω σ’ αυτά που ζητάνε.
– Ο παράγοντας εμπιστοσύνη ενώνει την παρέα, συμπληρώνει ο Σταμάτης. Γι’ αυτό πρέπει να διαλέγουμε με προσοχή την παρέα μας…




ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

1.     Όλα τα παιδιά έχουν την ίδια άποψη για τους φίλους; Τι τονίζει ο καθένας τους; Να απαντήσετε στην παρακάτω ερώτηση σύμφωνα με το κείμενο. 

3,5  μονάδες

2.   Σε ποια από τις τέσσερις κατηγορίες (παρατακτικά, προσδιοριστικά, κτητικά, αντικειμενικά) ανήκει το καθένα από τα παρακάτω σύνθετα;

σπανακόρυζο, πηγαινοφέρνω, καλότυχος, ελαφοκυνηγός, σπανακόπιτα.

2,5  μονάδες
3.   Ποιο είναι το υποκείμενο των πέντε ρημάτων που είναι μαυρισμένα στο κείμενο και τι είδος- μορφή είναι το καθένα;
2,5  μονάδα
   
4.    Ποιο είναι χρονική βαθμίδα των πέντε ρημάτων που υπογραμμίζονται στο κείμενο;

1,5  μονάδα

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ:


Να αναπτύξετε σε ένα κείμενο (το λιγότερο σε 200) το παρακάτω θέμα: Τι είναι η πραγματική φιλία και σε τι μπορούν οι πραγματικοί φίλοι να βοηθήσουν ο ένας τον άλλο; 

Ή εναλλακτικά
  
Πείτε τη γνώμη σας εάν στις μέρες μας μπορεί να υπάρξει φιλία, εκθέτοντας ένα προσωπικό βίωμα, από το οποίο βγάζετε την άποψή σας αυτή.

10 μονάδες



Σημείωση:  Υποθέστε ότι το κείμενο το γράφετε στο ημερολόγιό σας. (200 λέξεις περίπου με Πρόλογο, Κύριο Θέμα, Επίλογο)


..............................................................



ΟΜΑΔΑ Β

Όνομα: ________________Επώνυμο:_______________

ΚΕΙΜΕΝΟ:
   Η οικογένεια είναι ένα μικρό κοινωνικό σύστημα, δυναμικό, που αλλάζει με πολλούς τρόπους μέσα στο χρόνο. Είναι τα μέλη που την αποτελούν, οι μεταξύ τους σχέσεις και οι συναισθηματικοί δεσμοί αγάπης και πίστης ανάμεσά τους που διαρκούν για χρόνια ή δεκαετίες. Αυτό το σύστημα, όπως και κάθε οργανισμός, λειτουργεί με τους ρόλους που έχουν τα μέλη. Για παράδειγμα, παλαιότερα ο πατέρας ήταν ο «κουβαλητής», τώρα στα εργαζόμενα ζευγάρια, είναι και οι δύο «κουβαλητές». Παλαιότερα, η μητέρα έκανε τις δουλειές του σπιτιού, όμως τώρα που και η γυναίκα εργάζεται, αυτό τον ρόλο τον παίρνει και ο πατέρας (για κάποιες τουλάχιστον δουλειές) ή ακόμα και τη φροντίδα του παιδιού που παλαιότερα είχε αποκλειστικά η μητέρα. Δηλαδή οι ρόλοι αλλάζουν, όπως αλλάζουν και οι υποχρεώσεις των μελών, καθώς και τα δικαιώματα, ανάλογα με την ηλικία και την προσφορά του καθενός στην οικογενειακή στέγη. Επομένως με την πάροδο του χρόνου αυτή μεταμορφώνεται.
   Πολλές φορές η οικογένεια αλλάζει μορφή. Τα ζευγάρια χωρίζουν για διάφορους λόγους, αλλά όταν υπάρχουν παιδιά, οι δεσμοί συνεχίζουν να υπάρχουν, έστω κι αν οι άνθρωποι ζουν χωριστά. Οι ευθύνες, οι υποχρεώσεις, οι ρόλοι μπορεί να πέσουν στις πλάτες του ενός από τους δύο γονείς. Σε άλλες περιπτώσεις, όταν ο ένας από τους γονείς αναγκάζεται να απουσιάζει – επειδή εργάζεται ή είναι υποχρεωμένος για διάφορους λόγους να μένει μακριά από την οικογένεια – οι ρόλοι του πατέρα και της μητέρας εναλλάσσονται στο ίδιο πρόσωπο, με όλο το βάρος που αυτό μπορεί να σημαίνει. Άλλοτε, όταν οι γονείς δεν μπορούν να είναι κοντά στα παιδιά τους, τους γονεϊκούς ρόλους τους παίρνει ένας τρίτος (για παράδειγμα μια γιαγιά).

Α. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1) Σύμφωνα με το συγγραφέα, πολλές φορές η οικογένεια αλλάζει μορφή. Γράψτε δυο μορφές- περιπτώσεις που αποδεικνύουν αυτήν   την άποψη.                                                         
 /3,5 μονάδες

2.   Εντοπίστε πέντε λέξεις σύνθετες με διαφορετικά αχώριστα μόρια.               
                                                                                                                                  /3,5 μονάδες              
                                                                                                                  

3.   Ποιο είναι το υποκείμενο των πέντε ρημάτων που είναι υπογραμμισμένα στο κείμενο και τι είδος- μορφή είναι το καθένα;                                                                            
 /2,5  μονάδες
   
4.    Ποιο είναι χρονική βαθμίδα των πέντε ρημάτων που υπογραμμίζονται στο κείμενο;
/1,5  μονάδα

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ: Σε ένα άρθρο που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας να καταγράψετε δύο βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι έφηβοι σήμερα, αλλά και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν στην επίλυσή τους. (Κείμενο τεσσάρων παραγράφων, 200 λέξεις.)                                                                                         
/10 μονάδες



Share this