Τετάρτη 28 Οκτωβρίου 2020

ΔΕΙΓΜΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΟΣ Α΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛ. ΓΛΩΣΣΑ Α' ΤΑΞΗΣ, 5ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

 

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

                                                    ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α΄ ΤΡΙΜΗΝΟΥ        ΒΑΘΜΟΣ:

 

Διδάσκων καθηγητής: Βασίλειος Αλεξίου

 

Όνομα: ............. Επώνυμο:.................  Τμήμα: Α…           Ημ/νία:.........

 

Όλα τα παιδιά ήταν έτοιμα. Μπροστά τους είχαν μια μεγάλη κόλα διαγωνισμού. Κρατούσαν το μολύβι τους στο χέρι και περίμεναν. Ο κύριος Ευαγγέλου έψαχνε μέσα στα χαρτιά του. […]


Ύστερα έβγαλε τα γυαλιά του, όπως συνήθιζε, τα καθάρισε, τα ξανάβαλε κι άρχισε να τους λέει:

– Θα σας υπαγορεύσω την εκφώνηση του προβλήματος. Όπως σας είπα, θέλω να προσέξετε πολύ. Φαίνεται απλό και είναι απλό. Αλλά χρειάζεται σκέψη. Λοιπόν, αρχίζουμε:

«Ένα ορθογώνιο τρίγωνο ΑΒΓ –Γ = ορθή γωνία– κινείται ούτως ώστε η κορυφή του Α να διαγράψει την ευθεία Οχ και η κορυφή του Β την Οψ…».

Όλα τα κεφάλια ήταν σκυμμένα, όλοι έγραφαν συγκεντρωμένοι.

– Έχετε μία ώρα, τους είπε ο κύριος Ευαγγέλου και κάθισε στην καρέκλα του. […]

Κανένας δε μιλούσε. Είχε απλωθεί σιγή μέσα στην τάξη, που πότε πότε σπούσε ένας αναστεναγμός ή το θρόισμα των χαρτιών. […]

Με τον ήχο του κουδουνιού, τα πιο πολλά παιδιά, που δεν είχαν προλάβει να τελειώσουν, θορυβήθηκαν.

– Γιάννη, μάζεψε τις κόλες, σε παρακαλώ, είπε ο κύριος Ευαγγέλου ύστερα από λίγα λεπτά.

Ζωρζ Σαρή, Tο ψέμα, εκδ. Πατάκη, 1996

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

 

1.    Ποιος μιλάει στο απόσπασμα δύο φορές; Σε ποιον ή ποιους απευθύνεται κάθε φορά;

(μον.     /4)

 

2.    Γράψτε τρεις κώδικες επικοινωνίας που  χρησιμοποιούνται στο απόσπασμα.

(μον.     /3)

 

3.    Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ανάλογα με τη σημασία-περιεχόμενό τους (αποφαντική, ερωτηματική, προστακτική, επιφωνηματική).

(μον.     /3)

 

Ø  Ο χρόνος είναι χρήμα.

Ø  Ώρα να φύγουμε!

Ø  Η Ελένη είναι φοιτήτρια της Ιατρικής.

Ø  Σήμανε δώδεκα το μεσημέρι.

Ø  Ποιος θα έρθει μαζί μου;

Ø  Να μου γράψεις γρήγορα γράμμα.

Ø  Τι μεγάλα άλογα!

Ø  Χτες η Μαρία ήταν άρρωστη;

Ø  Είμαστε πολύ περήφανοι για την επίδοση των παιδιών μας στο σχολείο.

 

4.    Να γράψετε σε ένα φίλο/μια φίλη σας μια επιστολή[1], όπου θα του/της περιγράφετε σε μία παράγραφο το αγαπημένο σας μάθημα στο σχολείο και θα του/της εξηγείτε σε μία άλλη παράγραφο, γιατί σας αρέσει περισσότερο από τα υπόλοιπα. Καλό είναι στο κείμενο να υπάρχει Πρόλογος και Επίλογος. Το κείμενό σας στο σύνολό του να είναι περίπου 100- 120 λέξεις.  

                                                                                                                                                                                                                            (μον.      /10)



[1] Όταν γράφουμε επιστολή, στην αρχή υπάρχει μια κλητική προσφώνηση, π.χ. «Αγαπημένε/η μου φίλε/η, ……..» και στο τέλος κλείνουμε με μια φράση π.χ. «Σε αφήνω τώρα, γιατί έχω φροντιστήριο. Τα λέμε!»

Share this

0 Comment to "ΔΕΙΓΜΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΟΣ Α΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛ. ΓΛΩΣΣΑ Α' ΤΑΞΗΣ, 5ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ"

Δημοσίευση σχολίου