Δευτέρα 30 Αυγούστου 2021

Ποιος είναι ο πραγματικά καλός μαθητής; (Α΄ Μέρος)

 

Ψύχραιμη ματιά

Επιμέλεια: Βασίλης Αλεξίου, Φιλόλογος [1]

 

H αντίστροφη μέτρηση για το πρώτο κουδούνι στις σχολικές μονάδες πλησιάζει. Σε δεκαπέντε ημέρες (Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου) θα πρέπει να παρουσιαστούν στα σχολεία τους οι μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίων και Λυκείων. Είναι η κατάλληλη χρονική στιγμή- νομίζω- για ένα ενδιαφέρον, θέλω να πιστεύω, κείμενο, αφιερωμένο  σε αυτούς που αγωνιούν και πασχίζουν καθημερινά για την προκοπή των παιδιών τους. Μιλώ για τους γονείς. Το κείμενο αυτό θα ολοκληρωθεί σε δύο μέρη  (για την οικονομία του χώρου που φιλόξενα μου παραχωρείται από τον Π.Τ.)[2].

 

 

Ποιος είναι ο πραγματικά καλός μαθητής; (Α΄ Μέρος)

 

Καλός μαθητής είναι αυτός που τα καταφέρνει με το σχολείο και τα μαθήματα αλλά όχι σε βάρος της προσωπικής του ευτυχίας. Όταν, δηλαδή, υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στις σχολικές επιδόσεις αλλά και την ευχαρίστηση, το παιχνίδι, την παρέα με συνομηλίκους, την τεμπελιά και το χασομέρι, που είναι και αυτό απαραίτητο συστατικό, ιδιαίτερα της εφηβικής ηλικίας. Είναι όχι μόνο άχρηστο αλλά και πολύ επικίνδυνο να είναι κάποιος πρώτος μαθητής και μια μέρα να αναγκαστεί να εγκαταλείψει την προσπάθειά του, επειδή «κάηκε» από τις απαιτήσεις του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ίδιου του υπουργείου Παιδείας[3], οι Έλληνες μαθητές αφιερώνουν πολύ περισσότερες ώρες εβδομαδιαίως στο σχολείο από τους Ευρωπαίους συνομηλίκους τους. Και δεν είναι μόνο τα σχολικά μαθήματα. Έρευνα δείχνει ότι ένας μαθητής Γυμνασίου, μετά τις ώρες του σχολείου (32 εβδομαδιαίως), έχει τουλάχιστον 4 ώρες καθημερινά φροντιστήριο, το οποίο επιβαρύνει το καθημερινό του πρόγραμμα που περιλαμβάνει και τις ώρες του διαβάσματος. Σύνολο 50 με 60 ώρες εβδομαδιαίως! Οι Έλληνες μαθητές εργάζονται περισσότερο και από έναν φιλόδοξο επαγγελματία! Έτσι, μένει ελάχιστος χρόνος για ξεκούραση.

Ας έρθουμε όμως ξανά στο επίκεντρο του θέματος μας. Καλός μαθητής είναι και αυτός που οι επιδόσεις του δεν είναι πάντα οι ίδιες αλλά μπορεί να πέφτουν, όταν κάτι σοβαρό τον απασχολεί χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ήρθε η συντέλεια του κόσμου ούτε για τους γονείς του και κατά συνέπεια ούτε για τον ίδιο. Καλός μαθητής είναι και αυτός που είναι καλός σε ορισμένα μαθήματα και σ’ άλλα λιγότερο. Καλός μαθητής είναι και αυτός που παίρνει μέτριους βαθμούς και είναι ευχαριστημένος, έχει ενδιαφέροντα, πράγματα που αγαπάει και προσπαθεί γι’ αυτά, έστω και εξωσχολικά. Επομένως, ίσως πρέπει να γίνουμε λίγο πιο γενναιόδωροι με τον τίτλο του καλού μαθητή και να τον διευρύνουμε.

Πολλές έρευνες πάνω στους έφηβους και νέους ενήλικες διαπίστωσαν ότι μόνο 25% περίπου των εφήβων θεωρούν τις εξαιρετικές σχολικές επιδόσεις πολύ σημαντικές, για να τα καταφέρουν στη ζωή τους. Άλλοι τόσοι πιστεύουν ότι οι καλοί βαθμοί είναι σημαντικοί αλλά όχι πρωταρχικής σημασίας για την κατοπινή πορεία ενός ανθρώπου. Το υπόλοιπο 50% των νέων είναι πεπεισμένοι ότι οι σχολικοί βαθμοί δεν έχουν σημασία για την επαγγελματική σταδιοδρομία, μελλοντικούς μισθούς και αναγνώριση. Μήπως δεν έχουν και πολύ άδικο;

Εν κατακλείδι καλός μαθητής δεν είναι μόνο ο πρώτος μαθητής ή αυτός που είναι ανάμεσα στους πρώτους. Όμως οι γονείς, δυστυχώς, σπρωγμένοι εν μέρει από τις προσωπικές τους φιλοδοξίες και εν μέρει από το σχολικό σύστημα τείνουν να παίρνουν σαν βασικότερο κριτήριο αξιολόγησης του καλού μαθητή τις μελλοντικές πιθανότητες που έχει (όπως τις εκτιμάνε βέβαια οι ίδιοι με δικά τους κριτήρια) να πάει καλά στις Πανελλήνιες και να μπει σε μια «καλή σχολή».

Αυτό είναι λάθος. Για το καλό των παιδιών είναι προτιμότερο να αξιολογούμε τις σχολικές επιδόσεις την κάθε στιγμή, χωρίς να «αλληθωρίζουμε» προς το μέλλον. Να βλέπουμε τις προσπάθειες που καταβάλλουν κάθε στιγμή. Στην κάθε σχολική τάξη που πηγαίνουν. Να αναγνωρίζουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και προπάντων τις υπόλοιπες «επιδόσεις» σε άλλους τομείς της ζωής τους.

Συνεχίζεται…



[1]  Ο κ. ΑΛΕΞΙΟΥ αρθρογραφεί στην εφημερίδα της Καρδίτσας «Πρωινός Τύπος» στο φύλλο του Σαββατοκύριακου. (Για τυχόν επισημάνσεις, παρατηρήσεις, επικοινωνία κ.τ.λ: vaalexiou@yahoo.gr)

[2] Κείμενο διασκευασμένο από μένα πάνω στις απόψεις της κας Λουίζας Βογιατζή, Σύμβουλου Προσωποκεντρικής Προσέγγισης.

[3] Απόστολος Λακάσας (βλέπε https://www.kathimerini.gr/society/333568/to-vary-orario-ton-ellinon-mathiton/)

 

Share this

0 Comment to "Ποιος είναι ο πραγματικά καλός μαθητής; (Α΄ Μέρος)"

Δημοσίευση σχολίου