Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2019

ΝΕΟΕΛ. ΓΛΩΣΣΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: ΔΕΙΓΜΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΟΣ Α' ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ


ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ  Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 

ΔΕΙΓΜΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΟΣ


ΚΕΙΜΕΝΟ: ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ FACEBOOK


Αλλά τι είναι ένας φίλος σήμερα; Μπορούμε όντως να τον βρούμε στο διαδίκτυο; Σύμφωνα με την ψυχαναλύτρια Daniele Brun, 4 είναι τα συστατικά στοιχεία … της φιλίας: η εμπιστοσύνη, η ένταξη σε μια περιορισμένη κοινότητα φίλων, κοινά ενδιαφέροντα και, εφόσον μιλάμε για διαδικτυακή φιλία, ένα κοινό βίωμα που μπορεί να συντηρηθεί μέσω του διαδικτύου.
Τα κριτήρια της φιλίας διαφοροποιούνται ανάλογα με το επάγγελμα, το μορφωτικό επίπεδο και το φύλο. Για παράδειγμα στους εργάτες, ο φίλος είναι μέλος της οικογένειας, κάποιος στον οποίο μπορείς να υπολογίζεις σε μια δύσκολη στιγμή. Στην κατηγορία των υπαλλήλων προέχει η εχεμύθεια, τα κοινά ενδιαφέροντα και η διάρκεια της σχέσης. Για τα στελέχη επιχειρήσεων με  πτυχία ανώτατης εκπαίδευσης το σημαντικό στοιχείο μιας φιλίας είναι η κοινωνική «εγγύτητα», η απλότητα, αλλά και η ανεπιτήδευτη συμπεριφορά.
Σύμφωνα με την καθηγήτρια Daniele Brun, ο φίλος μας αντανακλά μια θετική εικόνα για τον εαυτό μας. Αυτό συμβαίνει διότι, μέσα από την ελευθερία λόγου της φιλίας, μπορούμε να κρίνουμε και να κρινόμαστε, να εκφράζουμε τις σκέψεις μας για τους πάντες και τα πάντα. Αντιλαμβανόμαστε, επομένως, εύκολα γιατί είναι τόσο δύσκολο να ζούμε χωρίς φίλους.
Όμως, το βασικό ερώτημα παραμένει: ένας φίλος στο Facebook κι ένας φίλος στην πραγματική ζωή είναι το ίδιο πράγμα; Μπορούμε να λέμε ότι έχουμε φίλο κάποιον χωρίς να τον συναντάμε; Έρευνα του Πανεπιστημίου Αθηνών έδειξε ότι οι άνθρωποι κατανοούν και βιώνουν τη φιλία στο διαδίκτυο με εντελώς διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι στην πραγματική ζωή. Έτσι, δεν περιμένουν και δεν προσφέρουν στους διαδικτυακούς φίλους ό,τι προσφέρουν στους φίλους της πραγματικής ζωής.
Η φιλία εμπεριέχει την εμπιστοσύνη, την αμοιβαία αποδοχή, την επιθυμία για συναναστροφή, άρα και τη φυσική εγγύτητα. Όπως λέει χαρακτηριστικά και η Daniele Brun, στη φιλία υπάρχει πάντα το στοιχείο της φυσικής παρουσίας, της σωματικής «συνάντησης» που δεν μπορεί να παραβλεφθεί. Επίσης, στην πραγματική φιλία εκδηλώνονται και αρνητικά συναισθήματα ή συμπεριφορές, όπως ζήλια, έπαρση, εμπάθεια που μπορεί να μεταφερθούν και στη διαδικτυακή κοινότητα, με τη διαφορά ότι εκεί οδηγούν ευκολότερα σε ρήξεις. Στην πραγματική ζωή, ωστόσο, καλείσαι να διαχειριστείς αυτά τα συναισθήματα, καθώς ο άλλος βρίσκεται μπροστά σου, ενώ στο διαδίκτυο πατώντας delete τελειώνεις μια κι έξω μαζί του.
Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι ακόμα και οι πιο εξοικειωμένοι με το διαδίκτυο, όπως οι έφηβοι, δίνουν το ίδιο μεγάλη σημασία στη φυσική παρουσία. Ξέρουν ότι κάποια στιγμή θα πρέπει να εγκαταλείψουν την οθόνη του υπολογιστή που κρύβει πολύ καλά τα αντιπαθητικά σπυράκια τους και να συναντηθούν με τον άλλο στον κόσμο των τριών διαστάσεων, για να του μεταδώσουν ένα πιο σαφές μήνυμα.
Αντίθετα απ’ ό,τι θα περίμενε κανείς, οι έφηβοι μοιράζονται άλλο ένα κοινό σημείο με τους μεγαλύτερούς τους. Ενώ έχουν πολλούς διαδικτυακούς φίλους, στην πραγματικότητα μόνον 3-4 θεωρούν σημαντικούς και θέλουν να εμβαθύνουν τη σχέση τους μαζί τους.

Ν. Κυριακίδης (από το περιοδ. «Ε» της Ελευθεροτυπίας, διασκευή.)


1) Σε κάθε μία από τις διατυπώσεις που ακολουθούν να δώσετε τον χαρακτηρισμό «Σωστό» ή «Λάθος», ανάλογα με το αν αποδίδουν το νόημα του κειμένου Σωστά ή όχι.

1.    Τα κριτήρια της φιλίας διαφοροποιούνται ανάλογα με το επάγγελμα, το μορφωτικό επίπεδο και το φύλο.
2.    Ο φίλος μας δεν αντανακλά μια θετική εικόνα για τον εαυτό μας.
3.    Μελέτες έχουν δείξει ότι ακόμα και οι πιο εξοικειωμένοι με το διαδίκτυο, όπως οι έφηβοι, δε δίνουν το ίδιο μεγάλη σημασία στη φυσική παρουσία.
4.    Ο οι έφηβοι, ενώ έχουν πολλούς διαδικτυακούς φίλους, στην πραγματικότητα μόνον 3-4 θεωρούν σημαντικούς και θέλουν να εμβαθύνουν τη σχέση τους μαζί τους.       
Μονάδες  2,4

2. α) Να καταγράψετε τη δομή (Θεματική περίοδος, Σχόλια- Λεπτομέρειες, Κατακλείδα Πρόταση) της 3ης  παραγράφου του κειμένου (Σύμφωνα με την καθηγήτρια … είναι τόσο δύσκολο να ζούμε χωρίς φίλους.).
    β) Με ποιο τρόπο από τους παρακάτω (αιτιολόγηση, παραδείγματα, σύγκριση – αντίθεση, αναλογία) έχει αναπτυχθεί η 2η  παραγράφος του κειμένου (Τα κριτήρια της φιλίας … αλλά και η ανεπιτήδευτη συμπεριφορά.); Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
                                                                                                                     Μονάδες 2,5
3.α) Στις παρακάτω προτάσεις του κειμένου να αναγνωρίσετε
·       τη χρονική βαθμίδα,
·       τη φωνή,
·       τη διάθεση  των ρημάτων.
i) …μιλάμε για διαδικτυακή φιλία.
ii)  Όμως, το βασικό ερώτημα παραμένει.
iii) Επίσης, στην πραγματική φιλία εκδηλώνονται και αρνητικές συμπεριφορές.
iv)  … οι έφηβοι μοιράζονται άλλο ένα κοινό σημείο με τους μεγαλύτερούς τους.

Ρήματα
Χρονική βαθμίδα
Φωνή
Διάθεση
μιλάμε



παραμένει



εκδηλώνονται



μοιράζονται




                                                                                                                     Μονάδες 2,4

4. Να σχηματίσετε τρεις σύνθετες λέξεις με καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: φίλος, γραφή, βίος.

Λέξεις
                                  Σύνθετες λέξεις
φίλος

γραφή

βίος

                                                                                                                     Μονάδες 2,7

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Υποθέστε ότι στα πλαίσια του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής σας ζητούν ως παιδοψυχολόγο να γράψετε ένα άρθρο στη σχολική εφημερίδα του 5ου Γυμνασίου με θέμα ένα ζήτημα που απασχολεί τους εφήβους (εκτός από το σοβαρό θέμα της φιλίας), εκφάνσεις του και σκέψεις εν είδη προτάσεων για την αντιμετώπιση του. Το άρθρο θα έχει κύριο θέμα 2-3 παραγράφους (Και βεβαίως Πρόλογο και Επίλογο, συνολικά 300 περίπου λέξεων).

                   

Share this