Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2020

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΑ, Β' ΤΑΞΗΣ, 5ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ

 5η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Συζητώντας για την εργασία και το επάγγελμα

 


 

Α   ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΟ:  

 

Εργασία ονομάζεται κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα που ασκείται με στόχο τη δημιουργία ενός χρήσιμου αποτελέσματος. Αυτή η ανθρώπινη δραστηριότητα μπορεί να είναι:

1. Το έργο που ασκεί ο κάθε άνθρωπος στα πλαίσια της οργανωμένης κοινωνίας. 

2. Η προσφορά υπηρεσιών με αμοιβή, μισθωτή εργασία το έργο που αναλαμβάνει να εκτελέσει, να φέρει σε πέρας κάποιος 

3. Το σύνολο των εργαζομένων, ιδίως των μισθωτών

4. Η έρευνα, η μελέτη ορισμένου αντικειμένου καθώς και το σχετικό αποτέλεσμα, συνήθως σε γραπτό λόγο.

 

Επάγγελμα:    κάθε εργασία, κοινωνικά ή νομικά αποδεκτή, που ασκείται επί μικρό ή μεγάλο χρονικό διάστημα για βιοπορισμό. Υπάρχουν διάφορα επαγγέλματα: Χειρωνακτικά, πνευματικά, επαγγέλματα του μέλλοντος, επαγγέλματα που χάνονται…  

 

 

ΕΡΓΑΣΙΕΣ (πρέπει να αποσταλούν έως το απόγευμα του Σαββάτου 12/12, ώρα 6 μ.μ. στο ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο vaalexiou@sch.gr).

 

1. α) Αναγνωρίζεις τα παραπάνω επαγγέλματα; Ξέρεις, δηλαδή,  τί κάνει ο συγκεκριμένος επαγγελματίας; β) Μπορείς να σκεφτείς ένα επάγγελμα του μέλλοντος;

  

Β’ ΚΕΙΜΕΝΟ: Διάβασε το παρακάτω κείμενο: (διασκευή)

 

Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η αξία του επαγγέλματος είναι μεγάλη. Από τη μία πλευρά προσφέρει τα απαραίτητα οικονομικά μέσα, ώστε να εξασφαλίσουμε μια άνετη ζωή, κερδίζοντας συγχρόνως την αυτονομία και την ελευθερία μας. Χωρίς τα χρήματα, τα οποία προέρχονται από την εργασία, ο άνθρωπος δυσκολεύεται σε οτιδήποτε στη ζωή του. Από την άλλη πλευρά, το γεγονός ότι κάποιοι άνθρωποι, ενώ δεν έχουν ανάγκη τα χρήματα, πάλι εργάζονται, αποδεικνύει ότι το επάγγελμα προσφέρει κάτι περισσότερο από χρηματικά αγαθά. Παρέχει την δυνατότητα στον άνθρωπο να εργαστεί και να δημιουργήσει. Του επιτρέπει να εκφραστεί και να καλλιεργήσει διάφορες δεξιότητές του. Είναι ο χώρος όπου μπορεί να καλλιεργήσει το πνεύμα και την προσωπικότητά του. Τέλος, η εργασία είναι ο χώρος που προσφέρεται για κοινωνικές συναναστροφές και γνωριμίες. Με άλλα λόγια είναι ο χώρος, όπου ο άνθρωπος μπορεί να ολοκληρωθεί τόσο απέναντι στον εαυτό του όσο και απέναντι στους άλλους. Συνεπώς, η εργασία και το κάθε επάγγελμα ξεχωριστά στηρίζει το κοινωνικό σύνολο και τους μηχανισμούς του.

Βέβαια, για να μπορούν να υπάρξουν τα ευεργετικά αποτελέσματα της εργασίας, ο καθένας πρέπει να επιλέξει το κατάλληλο επάγγελμα για τον ίδιο. Αυτό που πρέπει να λαμβάνει ο καθένας πρωτίστως υπόψη είναι οι κλίσεις του. Πρέπει να δει τι τον ενδιαφέρει, ποια είναι τα πράγματα, με τα οποία του αρέσει να ασχολείται και σε ποια πράγματα έχει ιδιαίτερες δεξιότητες. Πολύ συχνά αυτό που μας αρέσει μπορεί να μην είναι προσοδοφόρο. Επομένως, άλλο κριτήριο που πρέπει να έχει ένας νέος προτού επιλέξει ένα επάγγελμα είναι το οικονομικό. Κατά πόσο δηλαδή θα του εξασφαλίζει το βιοπορισμό του. Άλλος σοβαρός παράγοντας που πρέπει να επηρεάζει την επιλογή του επαγγέλματός μας είναι η προσωπικότητά μας και οι αδυναμίες ή ικανότητές μας. Με άλλα λόγια πρέπει να δούμε το χαρακτήρα μας, αν ταιριάζει στη φύση ενός επαγγέλματος, το σώμα μας επίσης αλλά και τις επιδόσεις μας στα μαθήματά μας. Είναι, όμως, αξιοσημείωτο να αναφερθεί πως κι άλλοι παράγοντες επηρεάζουν και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό την επιλογή επαγγέλματος. Αυτοί είναι οι γονείς, που πολλές φορές καθοδηγούν τα παιδιά τους με βάση τη δική τους ματαιοδοξία. Άλλοι είναι οι φίλοι, οι εκπαιδευτικοί, οι σύμβουλοι σπουδών και γενικά ο κοινωνικός μας περίγυρος. Όλοι αυτοί, όμως, πρέπει να συμβουλεύουν λαμβάνοντας υπόψη τα όσα κριτήρια έχουν προαναφερθεί.

Συνοψίζοντας, έχουμε παρακολουθήσει την οδό μέσα από την οποία ένας νέος πρέπει να πορευθεί, για να πάρει μια από τις σημαντικότερες αποφάσεις της ζωής του. Αυτή η επιλογή θα μας ακολουθεί μια ζωή, γι’ αυτό η απόφαση πρέπει να παρθεί με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και με τα σωστά κριτήρια. Τέλος, πρέπει να τονιστεί ότι επαγγέλματα υπάρχουν πολλά. Το ζήτημα είναι ανάμεσα στην πληθώρα αυτή να γίνει η κατάλληλη επιλογή που θα μας κάνει να πηγαίνουμε στην εργασία μας κάθε πρωί χαμογελώντας.

 

 

2) Να εντοπίσετε στις δύο πρώτες παραγράφους τα δομικά τους μέρη [Θεματική περίοδο, Σχόλια- Λεπτομέρειες και την Κατακλείδα (αν υπάρχει)].

 

3) Να δώσετε ένα δικό σας τίτλο που να ανταποκρίνεται στο περιεχόμενο του κειμένου. Υποθέστε ότι πρόκειται για άρθρο που πρόκειται να δημοσιευτεί σε μαθητικό περιοδικό.

 

4) Συμπλήρωσε τον πίνακα για τα σύνθετα του κειμένου (Θυμήσου:http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2298/Neoelliniki-Glossa_B-Gymnasiou_empl/en5_4.html)


 

Σύνθετη λέξη

Α’ Συνθετικό

Β’ Συνθετικό

Μέρος  λόγου

Β’ Συνθετικού

εξασφαλίσουμε

αυτονομία

καλλιεργήσει

προσοδοφόρο

επιλέξει

ματαιοδοξία

χαμογελώντας

 

 Παραγωγή Λόγου

Σενάριο: Έχουν περάσει 20 χρόνια από σήμερα. Περίγραψε σε μια παράγραφο 120-150 λέξεων την καθημερινότητα σου, εστιάζοντας στην επαγγελματική σου απασχόληση. Είσαι ευχαριστημένος /η από τη ζωή σου και το επάγγελμα σου; Γιατί;

 

Προτείνεται ο παρακάτω Πρόλογος:

 Τι διαφορετική που ήταν η σημερινή μου μέρα! Όχι, δεν ήταν διαφορετική, επειδή είναι αργία και ήμουν χαλαρός. Την αποκαλώ διαφορετική, γιατί, ακριβώς επειδή ήμουν χαλαρός, βρήκα λίγο χρόνο να ρίξω μια ματιά σε εκείνο το άλμπουμ φωτογραφιών μου από τα γυμνασιακά μου χρόνια. Γυμνασιακά μου χρόνια… Πότε πέρασαν κιόλας 20 χρόνια!

Τώρα δεν είμαι μαθητής. Τώρα είμαι………………………..

Share this

0 Comment to "ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΑ, Β' ΤΑΞΗΣ, 5ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ"

Δημοσίευση σχολίου