Δευτέρα 8 Οκτωβρίου 2018

ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛ. ΓΛΩΣΣΑ ΓΙΑ ΤΗ Β’ ΤΑΞΗ (5ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)


ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛ. ΓΛΩΣΣΑ ΓΙΑ ΤΗ Β’ ΤΑΞΗ (5ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)


ΤΡΙΤΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ: ΑΝΑΛΟΓΙΑ

Α’ ΘΕΩΡΙΑ 
            
Όταν μία παράγραφος αναπτύσσεται με Αναλογία έχει την εξής μορφή. Στη Θεματική Περίοδο υπάρχει αναφορά του περιγραφόμενου αντικειμένου και του αναλογούντος στοιχείου και, επιπλέον, κάποια λέξη – έκφραση δηλωτική της αναλογίας (όπως, σαν, μοιάζει, θυμίζει, ομοίως κ.ά). Στα Σχόλια – Λεπτομέρειες καταγράφονται αρχικά χαρακτηριστικά –ιδιότητες του αναλογούντος στοιχείου και στη συνέχεια αρακτηριστικά – ιδιότητες του περιγραφόμενου αντικειμένου.  Τέλος, στην Κατακλείδα Πρόταση υπάρχει μία επαναδιατύπωση της ομοιότητας.


Β’ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

Η περίοδος των γηρατειών είναι για τον άνθρωπο ό,τι και η χειμερινή περίοδος για τη φύση. Στη διάρκεια του χειμώνα η γη, έχοντας αποδώσει τα γεννήματά της, αναπτύσσεται, καθώς ο καιρός γίνεται βαρύς, με σύννεφα που κρύβουν τον ήλιο, χιόνια που σκεπάζουν τις βουνοκορφές, καταιγίδες και ανέμους που «δέρνουν» τη φύση. Με τον ίδιο τρόπο και ο γερασμένος άνθρωπος αποσύρεται σε μία περίοδο ανάπαυσης, αφού εργάστηκε σ΄ όλη του τη ζωή και πρόσφερε με τον αγώνα του. Τώρα η διάθεσή του είναι βαριά, καθώς τα χρόνια που σωρεύτηκαν έχουν διώξει τη φρεσκάδα της νιότης, έχουν ασπρίσει την κορυφή του κεφαλιού, ενώ συνοδεύονται και από ασθένειες που ταλαιπωρούν τον οργανισμό. Όπως, λοιπόν, ο χειμώνας σημαίνει το κλείσιμο του φυσικού κύκλου, έτσι και τα γηρατειά σηματοδοτούν το κλείσιμο του ανθρώπινου βίου.


Γ’ ΕΡΓΑΣΙΑ: Να αναπτυχθεί σε παράγραφο σύμφωνα με την παραπάνω θεωρία μία από τις παρακάτω θεματικές περιόδους.
α) Το επάγγελμα ενός εκπαιδευτικού στην αίθουσα μοιάζει πολύ με το επάγγελμα ενός προπονητή ομαδικού αθλήματος.
β) Η συμπεριφορά ενός εφήβου θυμίζει έντονα τη συμπεριφορά της θάλασσας.

Share this